Vzdělávání v chudých zemědělských oblastech je dostupné i dětem z velmi chudých rodin. Díky týmu Don Bosco Mangaal, školení učitelů a jejich doprovázení se stává realitou i v těžko přístupných oblastech. Na tyto děti i všechny ostatní čekají již brzy přípravy na závěrečné testy.

/img/article/a035101b.jpg

Podzim je v Manipuru, podobně jako v mnoha jiných zemích, ve znamení sklizní a díkůvzdání za dary přírody. V září také se také slavil učitelský den, kdy se prokazovala vděčnost všem, kteří se s péčí a láskou starají o jim svěřené žáky. Školy zorganizovaly hry, sportovní a literární týden, umělecké a řemeslné exhibice a mnoho dalších aktivit, které výrazně napomáhají celkovému rozvoji dětí a doplňují teoretické studium ve školních lavicích. Studentům středních škol a lidem poznamenaným etnickými rozbroji byla poskytnuta psychologická péče.

Dlouhodobý déšť přináší komplikace, kterými jsou zejména neprůjezdné silnice a roustoucí ceny základních komodit v důsledku špatných sklizní. Mnoho chudších farmářů se snaží změnit techniku pěstování a přesouvají se do kopců, kde jsou však náročné podmínky. Tento stav zasahuje i do života dětí, které se o prázdninách všemožně snaží rodičům pomáhat – přesto je však třeba hledět do budoucna s nadějí.

Během nadcházejícho čtvrtletí čeká na všechny děti perné období, které vyvrcholí závěrečnými testy. Toto čtvrtletí budou muset pracovat mnohem tvrději a bude třeba „nalít jim učení do hlavy“, říkají nadneseně pedaogové. Jen poctivá práce přinese výsledky v podobě splněných snů o dosažení vyššího stupně vzdělání. Obzvláště velké zadostiučinění pak přináší zprávy o žácích, u kterých se tolik neočekávalo, kteří vzali život do vlastních rukou a v procesu vzdělávání úspěšně pokračují.

Ostatně vize a touha dokončit vzdělání je hlavním cílem a hnacím motorem projektu, který se snaží  vytvářet radostné prostředí pro výuku skrze moderní učební metody. Nově nastoupivší učitelé mají potřebné znalosti ohledně využívání efektivních vyučovacích metod a naše školy se tak stávají modelovými školami v oblastech. Školy si předávají poznatky z nejlepších praxí, které jsou poté velkými benefity pro studenty. Rodiče se také více věnují potřebám a požadavkům svých dětí ve školách.

Jak to vidí zaměstnanci

Převládají myšlenky na špatné počasí, protože silné deště výrazně komplikují dopravu do škol.  Pozitivní je, že aktivity ve školách učitele i děti velmi motivují. Formování myšlenek a také spolupráce s učiteli nedává sílu jen jim, ale také mně. Přírodní kalamity jsou sice nevýhodou, ale snažíme se dívat dopředu. Jsem hrdá, když po příjezdu do škol spolupracuji s vedením a cítím z jejich strany přátelství a rodinného ducha. Sice občas cítím, že bych mohla udělat víc, ale učitelé mají na starosti mnoho dalších záležitostí, které musí stihnout během akademického roku. Například jsem šťastná a děkuji všem učitelům, kteří obětovali svůj čas k doprovázení jedné sociální pracovnice, která s nimi nyní kráčí po poli vzdělávání. Je velkou výzvou žít v rytmu školního života a zároveň si najít čas pro cokoli jiného, například sepsání tohoto reportu. Vždy, ale přináší úsměv, když je všechno včas hotové.

Martha Gomei

Od příjemců pomoci

Tým Bosco Mangaal je oceňován za svou empatii a angažování se ve velmi odlehlých oblastech, například v naší části okresu Senapati zvané Maryram –  Mariina země. Toto jméno jí dal český salesián P. John Med SDB, který zde v Indii působil většinu svého života. Vesnice byla zasvěcena Panně Marii, naší matce, odtud název Mary-Ram (Land). Děti získaly možnost vzdělání, až když jsme otevřeli školu. Předtím museli rodiče vozit své děti do vzdálené školy až několik hodin. Pouze bohatí a státní zaměstnanci si tento luxus mohli dovolit, chudým a marginalizovaným dětem byl odepřen. Většina dětí zde totiž nastupuje do státních škol a odchází z nich v raném věku bez naděje na lepší budoucnost. Vracejí se zpět na rýžová pole a spolu s rodiči se stávají nekvalifikovanými zemědělci. Spoustu věcí směřujeme „nahoru“ a věříme, že díky Boží prozřetelnosti se sny Dona Boska a salesiánů podaří naplnit.
Deštivé dny v monzunovém období jsou náročné, přesto se snažíme pokračovat. Rodiče jsou vděční i za malou pomoc, kterou dostávají prostřednictvím Bosco Mangaal od salesiánské rodiny. Na začátku školního roku jsme pomohli učitelům prohloubit vědomostí předáním přírodních a environmentálních znalostí. V letošním roce jsme také poskytli sponzorské dary několika dětem z jejich řad. I přes špatný stav silnic a vzdálenost budeme nadále pomáhat učitelům a dětem i v příštích dnech. Rád bych poděkoval dobrodincům a salesiánské komunitě v Praze a všem příznivcům a sympatizantům salesiánského díla – naše modlitby je doprovázejí. Kéž Bůh žehná vašemu úsilí!

Fr. Dilip SDB, Mission Centre In-charge,
Don Bosco School. Maryram, Senapati

Od ředitelů škol

Chtěl bych vám vyjádřit upřímnou vděčnost za vaši dlouhodobou spolupráci. Vaše štědrost má hluboký dopad jak na naši školu, tak na žáky i celou školní komunitu. Jsme potěšeni, že se můžeme podělit o to, že studenti vynikají ve svých studijních dovednostech a v seberozvoji. Jejich tvrdá práce a odhodlání, které jsou částečně možné jen díky prostředkům a příležitostem, které jste poskytnuli, vedou k pozoruhodným úspěchům. Ať už ve zkouškách, mimoškolních aktivitách nebo osobním růstu, a i nadále překonávají naše očekávání. Vaše laskavost jim umožnila snít o něčem větším a pracovat tvrději, dosáhnout nových výšin. Doufáme, že s blížícím se svátečním obdobím budete hrdí na to, jak moc měníte jejich životy. Těšíme se na pokračování společné cesty výchovy bystrých mladých myslí.

Rejoice Gangmei, Headmaster Aroma English School (AES) Pongringlong

Mnoho našich svěřenců  jsou sirotci, některé z nich vychovávají jejich prarodiče, kteří jim nemohou zajistit základní potřeby. Učitelé se snaží co nejlépe vykonávat své každodenní činnosti, dokazují svou zodpovědnost a sounáležitost, snaží se co nejlépe přenášet do praxe poznatky a pokyny, které získali během výkových programů a kurzů. To vše díky vaší stálé podpoře a díky organizaci Bosco Mangaal. My vám nemáme co dát na oplátku, ale jsem si jistý, že všemohoucí Bůh si bude cenit vašich dobrých skutků a bude vám hojně žehnat. Ujišťujeme vás o našich pokorných modlitbách a přání všeho dobrého, ve všem, co děláte.

Mr. Bosco Zingthan, Principal, St. George School Ukhrul

Projekt na vzdělávání učitelů a dětí realizovaný skrze Bosco Mangaal je velkým úspěchem, protože plní naše učitele nadšením a elánem. Využívám této příležitosti, abych poděkoval Sadbě i našemu Bosco Mangaal za všechno, co pro ně dělají. Čas od času navštěvujeme zapojené školy a vnímáme, jaké rozdíly panují nyní ve vztazích vybudovaných mezi učiteli i přínos pro žáky. Dovednosti jedněch učitelů pomáhají dalším – během svého působení ve funkci ředitele a faráře jsem mohl vidět, jak se přístup učitelů měníDěkuji vám jsou pouhá slova, ale myslím to vážně a ujišťuji vás o svých pokorných modlitbách při všech vašich snahách a vaší službě potřebným.

Fr. Alloyious Pao, Headmaster, St. Paul’s School, Pallel

Od učitelů

Bosco Mangaal a aktivitách pro učitele jsem se dozvěděl v bývalé škole Kids Mold school v Yairipok, kde se nám dostávalo dobrého vedení a pomoci. Později, když jsem nastoupil do školy svatého Josefa v Andro, dostalo se mi té cti pracovat s týmem Don Bosco Mangaal. Není pochyb o tom, že elán a nadšení zůstávají. Jsem vděčný, že jsem měl příležitost učit se od nich a vzpomínám na počáteční dny mé výuky. Pedagogika se stále měnila, přesto ji tým umožnil aplikovat ve třídě, což bylo velmi důležité a praktické. Je požehnáním, že je tento odkaz vzdělávání a podpory učitelů stále naplňován. Smekám před salesiány za to, že pokračují v této službě. Přeji ředitelům jiných škol, aby také okusili, jak se zavádí moderní a efektivní výuky ve třídách, jenž přináší zábavu a kreativitu do výuky. Bylo by dobré, kdyby toto mohl každý učitel zavést podle aktuálních potřeb ve svých třídách.

Ms. Bembem Kom, Assistant Teacher, St Joseph’s School Andro

Byla jsem obyčejná učitelka, která začala učit v nedělní škole. První rok vzdělávání mi otevřel oči a dal pocítit, jaký má učitel být. Vzdělávala jsem se a snažila se ze všech sil realizovat jak ve škole, tak v nedělní škole a používat získané dovednosti. Škola mi poskytla prostor k růstu a já si toho vážím. Etnický střet byl velkým problémem, ale i tehdy se mi dostalo pomoci. Bosco Mangaal věnoval mnoho času a energie pod vedením otce Thomase. Budu pokračovat v jeho odkazu a držet ho v paměti. Jsem matka čtyř dětí, a cítím nadšení, když sedím a plánuji hodiny, které mě nutí přemýšlet dál, pro své vlastní potřeby, žáků i mých dětí. Přeji si, aby tým pokračoval a školil další lidi, aby se i oni stali lepšími učitelia spolutvářeli další životy.

Mrs. Vaneillam Rosline, Asst. Teacher,J.N Public school Kangpokpi

zpět na novinky